Rekenen is leuk!

12-04-2019
Op onze school werken de leerlingen met de methode Pluspunt en Snappet. Ouderwets in het schrift werken gebeurt bijna niet meer.
De leerlingen van de groepen 3 en 4 werken in mooie werkboekjes en vanaf groep 5 wordt er gewerkt op de Chromebooks en de tablets van Snappet. Tussendoor maken die kinderen overigens ook nog wel sommen in hun schrift hoor! Om aan de juf te laten zien dat je de sommen goed begrijpt worden de wisbordjes gebruikt.
Bij de rekenlessen doen we echter nog veel meer dan werken in het werkboekje en op de Chromebooks en de tablets. We spelen de spellen van Met Sprongen Vooruit, we knutselen met rekenen, we doen aan bewegend rekenen en soms is er zelfs een gastspreker. Geen wonder dat veel kinderen rekenen zo leuk vinden en ook nog uitstekende resultaten behalen!
Met regelmaat plaatsen de leerkrachten een nieuwsbericht in het Ouderportaal over al die leuke rekenlessen. Een kleine greep uit al dat leuke rekennieuws:
 
Groep 8 - Valentijnsrekenen
Op Valentijnsdag werd er niet gerekend uit het boek, maar deden we in groep 8 het spel 'Valentijnsparen sparen' van Met Sprongen Vooruit. Bij dit spel dat de spelregels heeft van 'Zwarte Pieten', een soort doorgeefmemory, moesten de kinderen proberen een hart bij elkaar te sparen door de som juist uit te rekenen. Wanneer het je gelukt was twee procentsommen met dezelfde uitkomst te bemachtigen, had je een valentijnspaar bij elkaar en had je een punt verdiend. Zo werden er tijdens het spel heel wat procentsommen uitgerekend! Ook de tactieken die gebruikt werden waren goed overdacht. En zo werd het een speelse, maar leerzame rekenles!

Groep 1 C - Vierkant
Vandaag hebben we een vierkant geleerd! Hij heeft vier hoeken en gelijke zijden. Hij lijkt ook een beetje op een rechthoek, dat vinden we best verwarrend. In de klas hebben we gezocht naar vierkanten en we hebben boontjes geplakt in de vorm van een vierkant. Seth en Jur zijn in de bouwhoek ook meteen een vierkant gaan bouwen!
 
Groep 3 - Rekencircuit
In groep 3 lopen we zo goed op schema met rekenen dat we de rest van het schooljaar op donderdag niet meer uit de methode werken, maar rekenspelletjes kunnen spelen. De eerste twee keer zitten er al op. Spelenderwijs oefenen de kinderen met allerlei leerdoelen. Vooral het automatiseren en memoriseren van de sommen staat centraal. Spellen als memory (de kaartjes moeten samen 10 zijn), gooi en verdubbel, vier op een rij, etc. zorgen er o.a. voor dat de kinderen de 'verliefde harten' en de tweelingsommen beter onthouden. De kinderen genieten er enorm van. Afgelopen donderdag kregen ze zelfs een 'looproute' mee per groepje, zodat ze zelf konden zien naar welk onderdeel ze moesten als de bel ging. Ongemerkt leren de kinderen dus nog veel meer dan alleen de sommen.

Groep 7 - Geld
De 'Week van het Geld' is bedoeld om kinderen te leren omgaan met geld. Vragen als 'Waar geef jij je geld aan uit?' en 'Hoe kom jij aan je geld?' komen aan bod. De kinderen kunnen deze week zelfs uitvinden wat voor geldtype ze zijn door de geldtypetest te doen. Er zijn in deze klas veel Spaartoppers, dus dat is een goed teken. Wilt u weten wat voor geldtype u bent, doe de test zelf ook op https://bankvoordeklas.nl/geldtypetest/.
Dinsdag hebben wij les gehad over de 'Week van het Geld'. Daarvoor hadden wij een hele speciale juf! De moeder van Tara, Paula van Jaarsveld, kwam bij ons langs! Zij heeft met de kinderen de Cash Quiz gedaan en wat bleek ... deze kids weten al best wel goed hoe je geld verdient en waar je het geld weer aan uit wil geven! Goed om te horen!
Voor de les die Paula kwam geven, waren er teams gemaakt die tegen elkaar gingen strijden om de titel 'Geldheld'! Door het beantwoorden van vragen konden de kinderen virtueel geld verdienen, dat via de computer opgeslagen werd in hun virtuele spaarpotje. 
Na afloop van de quiz kregen de kinderen ook een echt spaarpotje mee naar huis, waar ze heitjes voor karweitjes in kunnen sparen, bijvoorbeeld! 
Paula, heel erg bedankt voor je leuke en enthousiaste les! Wij zijn fan! 
 
Groep 8 - Cijferend speuren
In groep acht komen verschillende onderdelen van het rekenen terug. En als je dan voor de zoveelste keer moet 'cijferen' kan dat voor lange neuzen en verveelde gezichten zorgen. Tenzij je er een ander sausje over giet! Zo speelden we afgelopen week een speurspel waarbij de kinderen in tweetallen op zoek gingen naar uitkomsten van cijfersommen. Om het volgende blaadje te vinden moest je eerst een som uitrekenen, de uitkomst onthouden en vervolgens op de andere blaadjes deze uitkomst terugvinden. En de volgende som uitrekenen! Zo speurden (en rekenden) ze mooi weer tien sommen al cijferend bij elkaar. En lange neuzen....niet gezien!
 
Groep 5 - Rekentuin
Vandaag hebben de kinderen in groep 5 weer eens hard gewerkt in onze Rekentuin. In Rekentuin oefenen en automatiseren ze veel verschillende bewerkingen, denk aan optellen, aftrekken, keersommen, enz. Hoe harder ze werken, hoe meer sommen ze maken, hoe mooier hun tuin wordt.
Ieder kind heeft een persoonlijke inlog en die mogen ze thuis ook gebruiken!
Nieuwsgierig? Kijk eens samen naar de tuin en doe samen een spel.

Groep 6 - Met Sprongen Vooruit
Vorige week hebben de kinderen van groep 6 geoefend met 'de halveerrups.' Ze moesten de langste rups onder de 100 maken. De rups van 11 werkt als volgt: 11 (is niet te delen door 2, dus tel er 1 bij op) 12-6-3-4-2-1 Deze rups heeft dus 7 delen. De langste rups is twee keer zo lang, 14 delen dus!
Na een hoop gepuzzel was een hint welkom: wat is het tegenovergestelde van delen? En kan je ook van achter naar voren werken?
Samen kwamen we achter het antwoord. Bent u benieuwd? Vraag er eens naar bij uw kind!
 

Meer weten?

Nieuwsgierig geworden naar Basisschool St. Jozef?
Ga eens in gesprek met een van de ouders van de school. Zij delen hun ervaringen graag met u.
Of bel voor een afspraak op school. We nemen alle tijd voor een uitgebreide rondleiding.