• Organisatie
  • Missie & Visie
  • Ons Team
  • Bewegingsonderwijs
  • Engels
  • ICT
  • Kanjertraining
  • Leren Zichtbaar maken
  • Peutergroep
  • Projectgroepen
  • Ouderbetrokkenheid
  • Leerlingenraad
  • Oudervereniging
  • Medezeggenschapsraad
  • Groene Hart Pas
  • Rondleiding aanvragen
  • Aanmeldprocedure
  • Schooltijden
  • Leerplicht
  • Downloads
  • Vakantierooster

Leren Zichtbaar maken

De ontwikkeling van sociaal-maatschappelijke vaardigheden hebben wij geïntegreerd in ons onderwijsaanbod en de activiteiten die wij doen. Het geven van de lessen via het EDI model in combinatie met Leren Zichtbaar Maken is daarbij een belangrijke pijler.

Leren Zichtbaar Maken gaat over leerlingen die weten wat ze aan het leren zijn, waar ze naar toe gaan en wat hun volgende stap is. Daarmee worden leerlingen eigenaar van hun leerproces. Het geeft niet alleen bewijs dat wat je doet effectief is, het reikt ook technieken aan waarmee je kunt meten welke impact je hebt op het leren van leerlingen. Met die inzichten kun je je volgende stappen bepalen. Op deze wijze werken onze leerlingen aan zelfinzicht, samenwerken, creatief denken, problemen oplossen en kritisch denken.

In alle groepen wordt er gewerkt vanuit doelen, waarvan er veel zichtbaar zijn in de klassen. Aan doelen zitten succescriteria verbonden. Leerdoelen geven helderheid waar naartoe gewerkt wordt. Succescriteria geven aan wat nodig is om die leerdoelen te bereiken. Het voornaamste is dat de leerlingen betrokken zijn bij de uitdaging van het leren en daar plezier in hebben.

De leerlingen krijgen zelf inzicht in hoe zij leren, wat zij nodig hebben om verder te komen en denken van tevoren na over het (les-/leer)doel. Aan het einde van de les evalueren de leerlingen hoe zij aan het doel hebben gewerkt en welke groei zij hebben doorgemaakt. Op deze manier krijgen de leerlingen meer inzicht in hun eigen leerproces en weten zij wat nodig is om het doel te bereiken.

Door het geven van feedback tijdens de les en lesevaluaties, door de leerkracht aan de leerling(en) en de leerling(en) aan de leerkracht, leren beiden van elkaar en weten ze wat er goed ging, wat een volgende keer anders kan, en wat ervoor nodig is om het nog beter te kunnen. Leerlingen geven elkaar ook feedback zodat ze van en met elkaar leren. Belangrijk hierbij blijft dat fouten maken mag, want juist dan ben je aan het leren.

 

Achtergrondinformatie over Leren Zichtbaar Maken:
John Hattie, de Nieuw-Zeelandse grondlegger van Leren Zichtbaar maken, deed wereldwijd onderzoek naar meer dan 250 elementen uit het onderwijs en schaalde deze in op hun effectiviteit. Zo blijkt dat het zitten in niveaugroepen (het in de klas groeperen op capaciteiten van de leerlingen) in beperkte mate effect heeft op het leren, maar dat het op goede wijze geven van feedback aan de leerlingen juist heel effectief werkt.

Basisschool

St. Jozef

De Cope 28
3421 XL Oudewater

0348 56 12 09
directie.stjozefow@degroeiling.nl

 

Social media

Facebook Facebook

Kennismaken

Rondleiding aanvragen
Aanmeldprocedure

 

Onze school

Organisatie
Missie & Visie
Ons Team
Wereldburgerschap
Identiteit
Ouderbetrokkenheid

 

Betrokkenheid

Leerlingenraad
Medezeggenschapsraad
Oudervereniging

 

 

Onderwijs

Kernvakken
Bewegingsonderwijs
Engels
Kanjertraining
Leren zichtbaar maken
Peutergroep
Praktijkklas / Projectgroepen

       

Praktische info

Schooltijden
Leerplicht
Downloads
Vakantierooster


Locatie

Stuur ons een bericht

Copyright 2025 - Basisschool St. Jozef Oudewater
Inloggen