Groepsberichten

04-11-2021
Regelmatig worden er berichten in het Ouderportaal geplaatst.
Deze berichten zijn alleen zichtbaar voor de ouders van de betreffende groep. Daarom nu maar eens een kleine greep uit al die leuke berichten, zodat u ook kunt lezen wat er in de andere groepen van de school gebeurt.


Groep 3 - Doelenmuur
Om alle behaalde leerdoelen voor de leerlingen zichtbaar te maken hangt er achter in de klas een grote doelenmuur. Op de muur is inmiddels te zien dat alle leerlingen alle tot nu toe geleerde letters beheersen. Deze week hing er ook ineens een grote ladder op de muur. Hierop wordt zichtbaar welke leerlingen de getallenrij goed op kunnen zeggen, op de goede volgorde neer kunnen leggen en de getallen op de juiste wijze kunnen schrijven. Veel kinderen hebben laten zien dit al t/m 12 te kunnen. Binnenkort mogen zij laten zien dat ze misschien wel een treetje omhoog mogen als zij dit ook t/m 20 kunnen. De kinderen die nog niet op de ladder staan oefenen nog even verder met de getallenrij t/m 12.
Overigens houden de kinderen zelf ook in een persoonlijk doelenboekje bij welke doelen ze behaald hebben. Zo zien ze in een oogopslag wat ze al beheersen en waar ze nog aan moeten werken.
Tijdens het schrijven werken we met succescriteria. Dat wil zeggen dat we samen afspreken waar het werk aan moet voldoen. Na de schrijfles geven de kinderen elkaar nu feedback op het gemaakte werk en of er aan de succescriteria is voldaan. Het is prachtig om te zien hoe goed de kinderen dit al kunnen!

Groep 7 - Coöperatieve rekenles
In groep 7 hadden we een nieuw lesdoel, namelijk cijferend vermenigvuldigen met getallen tot 100, bijvoorbeeld 34 x 78 =. 

We hebben samen de criteria bedacht om dit lesdoel te halen. Wat moet je doen en kunnen om tot het goede antwoord te komen? Eén van de criteria was dat je de tafels goed moet beheersen. Om even warm te draaien hebben we in tweetallen twee spellen gedaan. Je kon met de dobbelstenen gooien en het aantal ogen vermenigvuldigen. Wie het eerst het antwoord zei, had een punt. Je kon ook allebei tegelijk een speelkaart omdraaien en de cijfers meteen vermenigvuldigen. De strijd was hevig en alle tafels zaten er weer in!

Groep 1/2 A - Letterdief
In de klas hebben wij een letterdief. Deze letterdief pikt letters van het alfabet dat wij in de klas moeten leren. We hebben al de letter i geleerd en vorige week had de letterdief de letter b gepikt. Bij de letterdief hoort ook een letterkoffer. De letterkoffer gaat met de kinderen (de oudste kleuters eerst) mee naar huis en gaan thuis spullen zoeken die beginnen (of als het niet lukt, in een woord zit) met de letter die de letterdief heeft gepikt. Emma was de eerste uit de klas die de letterkoffer mee naar huis mocht nemen. Ze heeft wel zestien dingen gevonden die allemaal beginnen met de letter b! Super gedaan Emma!! De spulletjes blijven in de klas staan tot de letterdief weer een letter heeft gepikt van het alfabet.

Groep 8 - Hoge Veluwe
We zijn (eindelijk weer) naar de Hoge Veluwe afgereisd. Daar hebben we ons erg vermaakt. 's Morgens om half 10 kwamen de kinderen op school. Ze hadden er onwijs veel zin in! Om kwart voor 10 zijn we vertrokken naar de Hoge Veluwe. Bij de ingang bij Otterlo zijn we op de fiets gestapt, zodat we de omgeving konden verkennen. Onze gids (Meester Tom) heeft ons op een behoorlijk tempo door de prachtige natuur geleid. 

Na een stukje fietsen kwamen we bij het jachthuis van de familie Kröller-Müller. Jachthuis Hubertus kent een bijzondere historie. Dit gebouw heeft namelijk een bijzondere vorm van bovenaf gezien. Vraag maar eens na bij de kinders. Na een kort verhaal over deze bijzondere plek zijn we doorgefietst naar een prachtig stuk heide. Daar hebben we de fietsen geparkeerd en heerlijk geluncht. De kinderen hebben zich vermaakt in de bossen en genoten van het zonnetje. Tot er ineens iets voorbij schoot! Wat bijzonder, een edelhert! Zomaar, tijdens de lunch! een heleboel kinderen zagen het dier voorbij rennen. Het eerste hert was gespot! Dit maakte dat de kinderen alleen maar meer zin kregen in het avondprogramma. 
Voordat we konden kijken naar wat meer herten en andere dieren, hebben we onszelf nog even ondergedompeld in wat cultuur. We zijn het Kröller-Müller museum ingegaan. Aldaar hebben we de beelden en schilderijen bekeken. De expositie van Marinus Boezems over wind was toch wel een leuke! Na het bekijken van deze schilderijen en beelden zijn we weer op de fietsen gestapt. Het was voor sommigen toch wel even wennen dat je niet steeds dezelfde fiets kunt pakken of dat de fiets niet op slot hoeft.. We zijn doorgereden naar de volgende stop:  de speeltuin en het Museonder.
Na eventjes gespeeld te hebben in de heerlijke bosomgeving, zijn we naar het Museonder gelopen. Hier worden de bodem en de verschillende dieren op de Veluwe tentoongesteld. Erg leuk om te zien hoe de kinderen zich hierin wilden verdiepen! Na het Museonder was het zover. Hier had ieeeeedereen op gewacht! Knakworst eten en herten spotten! Met gevulde maagjes zochten we onze witte fietsen weer op, Meester Tom had duidelijke instructies en leidden ons naar het eerste spotpunt. Daar waren prachtige wilde zwijntjes en twee edelherten te zien. In het zonnetje lagen ze heerlijk te genieten. De kinderen keken hun ogen uit! 
Na deze stop zijn we doorgereden naar de volgende stop. Onderweg werden we verrast door een prachtige ree die heel relaxed stond te eten tussen de fietspaden in. Fantastisch om te zien hoe goed de kinderen hiermee omgaan en hoe erg ze hiervan genieten. Eenmaal aangekomen bij de tweede spottersplek, zagen we in eerste instantie vooral camera's. Veel fotografen en hobbyisten hadden hun gerei uitgestald om de mooiste foto's te kunnen schieten. Dit vonden de kinderen ook erg interessant. Tot ze op een gegeven moment doorkregen dat er wilde zwijnen en een groep herten het bos uit kwamen. Iedereen werd stil en genoot van het prachtige uitzicht. Getuur door de verrekijkers, stukjes lopen om het beter te kunnen zien en stilte tijdens het kijken. De kinderen hebben genoten van deze dag! Foto's komen in het gelijknamige fotoalbum. 

Groep 1/2 A - Dierendag en politie
Wat een heerlijke dag hebben we gehad!  Vandaag mochten de kinderen allemaal hun knuffel mee naar school nemen omdat het Dierendag is! De leukste, mooiste en liefste knuffels kwamen uit de tassen. De hele dag mochten de kinderen lekker knuffelen. De knuffels gingen mee spelen, puzzelen, boekje lezen en er werden hokken gebouwd voor de knuffels in de bouwhoek. Tijdens de rekenles hebben we gekeken naar de verschillende soorten knuffels: grote, kleine, dikke, dunne, lange en korte knuffels. We hebben met elkaar de knuffels van groot naar klein gelegd, maar dat was nog niet zo gemakkelijk. 

Aan het eind van de ochtend werd het echt even spannend. De papa en mama van Liv kwamen op bezoek. Maar de kinderen wisten nog niet dat de papa en mama van Liv bij de politie werken. De papa van Liv kwam in zijn politiepak met zijn politiemotor het schoolplein opgereden. De papa heeft van alles verteld over het beroep politie en hij heeft ook laten zien wat hij allemaal bij zich draagt. Cas die wilde wel even de handboeien om doen en ook de juf moest eraan geloven. Buiten op het schoolplein mochten de kinderen op de politiemotor zitten. Wat een heerlijk begin van de week! . 

Groep 5 - Aardse extremen
Deze week stond in het teken van de afronding van ons thema Aardse Extremen. Wat een ontzettend boeiend en interessant thema voor de kinderen! Ze wilden alles ontdekken over bliksem, vulkanen, tornado's, aardbevingen en ga zo maar door. Ze hebben hard gewerkt om informatie te verzamelen en hier een presentatie van te maken. Zo leren ze toch al een beetje voor de groep staan en vertellen. Ze vonden het spannend, maar ook onwijs leuk! Waar de één alleen zijn of haar poster wilde laten zien, gaf de ander een volledige spreekbeurt met filmpjes en proefjes. En hoe leuk is het, dat ze dit thema zoveel van elkaar hebben geleerd! Na de herfstvakantie op naar een nieuw thema: Ik hou van Holland. 


Groep 4 - De koeien van boer Jan
Vanmorgen vroeg vertrok groep 4 naar de boerderij van fam. De Wit in de Hekendorpse Buurt. Wandelend in de ochtend, langs de touwbaan en over de dijk kwamen we rond 9.00 uur aan. Na een kort praatje van de boerin gingen de kinderen in groepjes aan de slag om te ontdekken wat er allemaal in en rond de boerderij te doen is. Zo werd er gemolken, geveegd, zochten ze naar waterdiertjes. De kinderen mochten bij de kalfjes kijken en zelfs een kalfje de fles geven. Aan het eind van de boerderijles deden ze nog het ja of nee spel met leuke en leerzame vragen over de boerderij.
De kinderen hebben genoten!

Meer weten?

Nieuwsgierig geworden naar Basisschool St. Jozef?
Ga eens in gesprek met een van de ouders van de school. Zij delen hun ervaringen graag met u.
Of bel voor een afspraak op school. We nemen alle tijd voor een uitgebreide rondleiding.